O personal brandingu napisano już wiele publikacji, książek i artykułów. Teoretycznie wiemy już jak ją budować, znamy narzędzia i sposoby budowania marki osobistej, a jednak często, gdy z kimś rozmawiam na temat personal brandingu, słyszę zdanie „O nie, mnie to nie dotyczy, markę osobistą to mają gwiazdy, sławni ludzie! No przecież nie ja, zwykła Kowalska.”
Postanowiłam więc wrócić do podstawowej kwestii – Czy chcesz czy nie – Ty także masz markę osobistą. Niezależnie od statusu materialnego, zajmowanego stanowiska czy wyglądu – tak czy inaczej – jesteś marką.
Marka czyli co?
Marka osobista to „Ty”. To wszystko to, kim jesteś, jak wyglądasz, jak się zachowujesz, co umiesz, co inni o tobie myślą i z czym się im kojarzysz. Każdy z nas ma markę osobistą, o każdym z nas można coś powiedzieć. Marka sama w sobie nie jest dobra, ani zła, może za to być słaba lub silna, w zależności od tego jakie wartości będzie ze sobą niosła. I tylko od ciebie zależy, czy chcesz, aby to była silna marka, czy nie? Od ciebie zależy podejmiesz decyzję, że chcesz mieć czynny udział w jej budowaniu, czy też podejmiesz decyzję, że zostawiasz sprawy przypadkowi. Pamiętaj jednak, że bez względu na to czy nie pracujesz w ogóle na swoją markę, czy też budujesz ją konsekwentnie latami – twoja marka to obietnica jakiejś wartości – a każdy z nas kieruje się w życiu jakimiś wartościami. Nie przypadkowo mówimy, że podobieństwa się przyciągają. Informowanie o tym, jakie wartości niesie ze sobą twoja marka, przyciągasz odpowiednie osoby. Budowanie personal brandingu to wieloetapowy i wielopoziomowy proces. W jego skład wchodzi poznanie siebie, wzmocnienie tego co wymaga wzmocnienia, eliminacja niedoskonałości i wyeksponowanie najlepszych cech oraz komunikacja. Budowanie swojej marki osobistej to połączenie ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Budując swoją markę osobistą, wzmacniasz swój brand biznesowy.
Zrób analizę swojej marki
Podczas warsztatu PERSONAL BRANDING swoim klientom proponuję, aby odpowiedzieli na kilka podstawowych pytań, w stylu:
- W czym jestem dobry?
- Jakie mam wady?
- Jakie są moje wiodące cechy?
- W czym mogę być pomocny innym?
- Jakie wartości mnie charakteryzują?
- Co mogę udoskonalić?
A następnie proszę, aby poprosili kilka osób, na przykład swoich współpracowników, klientów, znajomych o odpowiedzi na te same pytania. Często widzę zdziwienie w ich oczach, gdy widzą, jak znacząca jest różnica miedzy tym, jak postrzegamy sami siebie, a tym, jak postrzegają nas inni.
Warto więc budowanie swojej marki osobistej rozpocząć od głębszej analizy, odpowiadając na trzy podstawowe pytania:
- Co?
- Jak?
- Dlaczego?
Niby proste, dziecinne pytania, a jednak, rzadko kto potrafi na nie odpowiedzieć.
Spróbuj więc:
- Co?
Czyli co robisz? Produkujesz, sprzedajesz, edukujesz, piszesz. Na to pytanie pewnie odpowiedz w miarę szybko i łatwo. - Jak?
Tu też idzie całkiem nieźle. Choć błędnie, niektórzy myślą, że to już ich określa, bo na pewno robią to lepiej niż inni. Raczej proponuję głębiej się zastanowić nad tą odpowiedzią. Jak twoja praca różni się od innych? Jaka jest jej wartość dodana. - Dlaczego?
I tu już rodzi się problem z odpowiedzią. Często pada odpowiedź „Dla pieniędzy“. I jest to tylko połowiczna prawda, ponieważ pieniądze są dopiero końcowym rezultatem. Przy odpowiedzi na pytanie „Dlaczego?” warto zastanowić się nad celem, intencją tego co robisz. I tu znów odwołam się do wartości. Jakie przesłanie niesie twoja praca? Dlaczego robisz akurat to co robisz? Jaki masz potencjał, ze jesteś dobry w tym co robisz?
Top personal branding czyli silna marka
- Czy Twoja marka jest silna?
- Co to znaczy silna marka?
Silna, świadomie budowana marka osobista to nie przypadkowe, nieprawdziwe informowanie innych o sobie i przekonywanie innych o swojej wartości. Silna marka to jakość, prawda i transparentność. Do budowania silnej marki niezbędne jest najpierw poznanie samego siebie, ustalenie swoich mocnych cech i umiejętności, a następnie połączenie tej wiedzy i umiejętności oraz komunikowanie jej w sposób spójny i przemyślany. W ten sposób wyłoni się obraz eksperta, z którym inni, nie wszyscy, ale duża cześć osób, o podobnych wartościach i potrzebach, będą chcieli pracować. Dlaczego z tobą? Ponieważ będą wiedzieli z czym mogą się do ciebie zwrócić i czego mogą się po tobie spodziewać. Twoja silna marka osobista to obraz najlepszej, profesjonalnej wersji ciebie, jaką chcesz pokazać światu, tak, by twoja osobowość pracowała dla ciebie i była twoim najlepszym ambasadorem.
Siła twojej marki rośnie, gdy zaczynasz mieć wpływ na innych, gdy stajesz się dla kogoś ważny. Słowa „Nie ważne kogo znasz, ważne, kto zna ciebie” są bardzo aktualne przy budowaniu marki osobistej. Istotne jest, kto ciebie zna i rozpoznaje jako profesjonalistę w danej dziedzinie. Gdy masz silną markę osobistą, tak samo, jak gdy powiadasz silna markę w oczach twego klienta, masz od początku wyższy kredyt zaufania. Automatycznie przy wyborze, jakiego musi dokonać klient czy pracodawca, cena przestaje być głównym kryterium wyboru. Omijają cię też dziwne propozycje, typu „Proszę mi to zrobić, na próbę, za darmo“.
Silna marka osobista, powinna być oparta na solidnych, stabilnych fundamentach i na autentyczności. Ważne jest działanie w zgodzie ze sobą, ze swoimi wartościami. Buduj swoją markę osobistą na swoim prawdziwym „Ja”, udoskonalonym, wciąż się rozwijającym, ale prawdziwym. Udawanie kogoś, kim się nie jest, kreowanie swojego nieprawdziwego obrazu nie sprawdzi się na dłuższą metę.
Przy budowaniu swojej marki osobistej, pamiętaj, że istnieje cienka granica pomiędzy tym, co prywatne, a co publiczne. Bądź otwarty, ale dyskretny. Wykorzystuj do swoich działań Internet, social media, ale pamiętaj także o dużej wartości żywego kontaktu z drugim człowiekiem, dlatego namawiam cię do korzystania ze spotkań branżowych, konferencji i szkoleń.
Budując swoją silną markę osobistą, „nie pytaj: Co świat może mi dać, ale odpowiedz sobie na pytanie: Co ja mogę dać światu”.
Pozdrawiam,
Renata Wrona