Poniżej znajdziesz listę najczęstszych złodziei kompetencji pod kontem wizerunku. W kolejnych wpisach odniosę się do kolejnych aspektów tej tematyki jak zachowania, emocje, budowanie marki osobistej.
Poniższy wpis nie ma na celu kogoś zdyskredytować albo wskazać jedyną słuszną koncepcję budowania wizerunku profesjonalistki.
Każda nasza decyzja odnośnie kreowania wizerunku niech będzie naszym świadomym wyborem.
Bierz pod uwagę, że warto, aby Twój wygląd był adekwatny do wybranej ścieżki kariery, oczekiwań finansowych i pozycji.
Badania wykazują, że zaledwie 11 sekund wystarczy, by współrozmówca ocenił drugą osobę, biorąc pod uwagę dwa czynniki: wzbudzanie sympatii oraz wiarygodności.
Nasz mózg myśli obrazami. W związku z tym, zakłada również, że jeśli ktoś wygląda w określony sposób, to będą go charakteryzowały pewne cechy.
Chcąc nie chcąc, jesteśmy oceniane przez wygląd, a przynajmniej na początku współpracy z danym klientem czy przełożonym. To, jak dbasz o swój wizerunek, jest informacją na temat Twojego szacunku do siebie, do swoich decyzji zawodowych oraz do Twojego rozmówcy.
Najczęstsi złodzieje kompetencji pod kątem wizerunku, to:
- Włosy: zaniedbane, nieświeże, z odrostami, z rożnymi kolorami farb, o nienaturalnych kolorach, potraktowane zbyt dużą ilością kosmetyków, związane gumką recepturką, ze zbyt “strojnymi” ozdobami, we fryzurach bardziej odpowiednich na randkę, ślub (duża ilość lakieru, żelu, brokatu) lub na działkę (niedbałe koki na środku głowy), we fryzurze związanej z podążaniem za modą (wycięte włosy z jednej strony, z drugiej długie) itp. Jeżeli doczepiasz kosmyki włosów, to bądź uważna aby nie było widocznych miejsc, w których zostały doklejone.
- Twarz: z zaniedbaną skórą (przesuszona, nieodżywiona), z rozdrapanymi krostkami, z nieuregulowanymi brwiami, ze zbędnymi włoskami w okolicach nosa, ust czy między brwiami.
- Zęby: zaniedbane, z widocznym kamieniem i przebarwieniami, z brakiem w uzębieniu, z widocznymi nierównościami, które warto skorygować interwencją ortodontyczną (pamiętaj, że inwestycja się zwróci).
- Makijaż: brak makijażu (lub delikatne podkreślenie urody np. wytuszowane rzęsy, podkład, delikatny róż, szminka w kolorze zbliżonym do koloru ust) wskazywać może na Twoją dbałość siebie samą i sugerować innym standardy traktowania Ciebie. Pamiętaj, że nie na miejscu jest poprawianie makijażu publicznie. Bardzo intensywny makijaż stosuj, jeżeli masz na to ochotę, w życiu prywatnym. Uważaj na doczepiane rzęsy – stosowane z umiarem i regularnie uzupełnianie mogą być ozdobą. Zbyt dużo przyklejonych rzęs, ubytki i ewidentne zaniedbania.
- Dłonie i paznokcie: im bardziej zadbana skóra, tym lepiej. Paznokcie niech będą zadbane. Niedopuszczalne są obgryzione paznokcie, ewidentnie wysuszone skórki, wyrwane skórki, nierównie paznokcie, starty lub uszkodzony lakier, brudne paznokcie, odrastająca płytka paznokciowa przy starym manicure hybrydowym. Długość paznokci też jest ważna. Najbardziej eleganckie to takie, które tylko delikatnie wystają poza opuszek palca. Bądź też uważna na kolory lakieru. Każda pora roku ma swoją sezonową paletę. Manicure ślubny i randkowy to też nie jest dobry pomysł. Stawaj na kolory naturalne, brzoskwiniowe, blady róż. Jeżeli możesz sobie na to pozwolić z racji zajmowanego stanowiska, to kolor czerwony czy nawet czarny może być możliwy. Wszelkie dekoracje na paznokciach mogą być piękne, ale im bardziej chcesz być postrzegana jako profesjonalistka, tym częściej zostawiaj te dekoracje na czas, kiedy masz urlop lub ważne prywatne wydarzenia. Oczywiście delikatne ozdoby są możliwe. Stosuj zasadę Armaniego – im mniej tym lepiej.
- Skóra: jeżeli masz jakiekolwiek problemy ze skórą, zadbaj o to, aby było to jak najmniej widoczne dla Twoich rozmówców. Przede wszystkim jednak, zadbaj o siebie i zdiagnozuj przyczyny tego stanu.
- Tatuaże: to jest Twoja osobista sprawa i Twoje ciało – masz prawo robić z nim i na nim co chcesz. Zadbaj jednak o to, szczególnie jeżeli pracujesz w konserwatywnym środowisku, aby były one (przynajmniej na początku Waszej współpracy) jak najmniej widoczne. Sztuka tatuażu w Polsce nie jest jeszcze powszechnie doceniania i wciąż kojarzy się (niekiedy bardzo stereotypowo) z zupełnie innym środowiskiem.
- Okulary: im prostsze, tym lepiej. Dyskretna elegancja zawsze jest ceniona. Im czystsze szkła, tym lepiej. Absolutnie niedopuszczalne są widoczne uszkodzenia, jeżeli chcesz być postrzegana jako profesjonalistka. W przypadku, gdy pracujesz w zawodzie związanym z kreatywnością/ innowacyjnością, tym bardziej Twoje okulary mogą być wyjątkowe.
- Dodatki: im mniej biżuterii, tym lepiej. Z kolei im jej więcej, tym bardziej będą odwracały uwagę od Twojego profesjonalizmu. Polecam kolczyki wkręty, typu perła czy też cyrkonia/diamencik. Wiszące kolczyki mogą zbytnio zwracać uwagę na linię Twojej szyi – zachowaj je na spotkania prywatne. Biżuterię artystyczną, plastikową, zbyt kosztowną również zostaw w domu, zanim pójdziesz do pracy. Uważaj na za długie wisiorki, które mogą skupiać zbyt dużą uwagę na Twoim dekolcie.
- Zegarek: w męskim świecie on ma duże znaczenie. W naszym kobiecym – to zależy. Na pewno warto zainwestować w dobrą markę. Niech to będzie inwestycja na lata. Im bardziej klasyczny do pracy, tym lepiej. Kolor srebra, złota. Inną kolorystykę zostaw na wakacje.
- Dress code: unikamy ubrań w stylu działkowo – wakacyjno – dyskotekowym. Wyciągnięte ubrania deformują Twoją sylwetkę. Dresy czy też obszerne swetry zostaw w domu. Do pracy nie noś tego, co byś założyła na fitness i siłownię. Zbyt obciskające ubrania (dekolty, odkryte plecy, odkryty brzuch, legginsy, przecięte koszulki czy jeansy, koronki itp.) mogą sugerować, że chcesz skupiać uwagę innych na swoim wyglądzie, a nie na Twoich profesjonalnych kompetencjach. Ktoś może również pomyśleć w ten sposób, że wskazujesz się brakiem świadomości swojej sylwetki. Ubrania niewyprasowane mogą sugerować brak umiejętności zarządzania czasem czy niższe poczucie własnej wartości. Jeśli lubisz jeansy z napisami, wybarwiane czy poszarpane, noś je poza pracą. Uważaj też na zbyt krótkie lub za długie sukienki/spódnice – idealna długość to kilka cm przed kolanem (lub po jak nie preferujesz ich pokazywania).
- Bielizna: wystrzegaj się: widocznego jej braku (np. stanika); zbyt obcisłej; zbyt widocznej (np. kolorowa pod białą bluzką); widocznych pończoch; kabaretek, zmechaconych rajstop; brakującej skarpetki.
- Obuwie: przestrzegam przed: zbyt wysokimi obcasami (noś maksymalnie do 8 cm), obuwiem sportowym, sandałami, klapkami (odkryte place u stóp), zaniedbanym obuwiem.
- Torby: wystrzegaj się: reklamówek, toreb z napisami, “podróbek”, torebek znoszonych, uszkodzonych, wypchanych, niepasujących do roli i stanowiska, plecaków, worków, koszy wakacyjnych, zbyt kolorowych, zbyt cekinowych itp.
Powyższa lista nie wyczerpuje najczęstszych złodziei kompetencji u kobiet. W kolejnych wpisach umieścimy informacje odnośnie zachowania, wyrażania emocji czy też zarządzania swoim otoczeniem.
Nie musisz się zgadzać z powyższą listą. Jest ona dedykowana dla kobiet, które chcą być postrzegane jako profesjonalistki w życiu zawodowym, na stanowiskach, na których strój staje się zbroją i uniformem.
To, do czego Cię zapraszam, to uważność na to, abyś nie zatraciła swojego indywidualizmu i zachowała dla siebie jakiś element, który nie spowoduje, że zaginiesz w tłumie innych, podobnie do siebie ubranych kobiet.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w zakresie wizerunku, jesteśmy do Twojej dyspozycji. Sprawdź szczegóły doradztwa wizerunkowego (link).
Pozdrawiam serdecznie,
iwonafirmanty@humanskills.pl
Trener biznesu, Asesor, Psycholog, Socjolog
Założycielka projektu Sukces Kobiety Biznesu oraz firmy szkoleniowej Human Skills. Na co dzień pracuje z kluczową kadrą menedżerską w korporacjach i administracji publicznej